Ook jij weet allang dat het erg belangrijk is een goed online marketingplan te hebben.
Sterker nog, het is een must om een goede online aanwezigheid te hebben op ‘de grootste marktplaats ter wereld die Internet heet.’ Zo heb je vast al een website en gebruik je social media: je Twittert nieuwtjes, vergroot je kringen op Google Plus of linkt op Linkedin. Je gaat voortvarend van start, maar dan na een tijdje denk je: “Wat ben ik nu aan het doen? Het kost veel tijd! Wat levert het me eigenlijk op?” Dit is niets nieuws, dit overkomt velen.
Toch zijn er ook succesverhalen van collega’s die opdrachten via Facebook binnenhalen of aantoonbare omzet maken door hun website. Maar wat is dan hun geheim? En hoe zorg jij nou dat jouw online marketingplan óók succesvol wordt?
Dé 3 stappen van een online marketingplan
Er bestaan vele online marketingplannen, ik heb heel veel (lange) varianten voorbij zien komen.
In al deze plannen komen steeds 3 stappen terug die zorgen voor lange termijn succes. Hieronder licht ik dé 3 stappen toe:
Stap 1 – DOELEN stellen! (Strategisch niveau)
Als je geen doelen stelt, weet je niet waar je naartoe werkt. Zonder doel doe je het er maar ‘bij’ en krijgt het geen serieuze kans. Een doel heb je nodig om je koers te bepalen en geeft je motivatie.
Jouw doelen, die bepaal jij zélf. Schrijf alle doelen die je kunt bedenken op. Bijvoorbeeld: ik wil meer naamsbekendheid, een groter netwerk of meer verkopen via mijn website (weten/vinden/doen).
Bepaal daarna welke doelen voor jou op dit moment de meeste prioriteit hebben. Schrijf deze prioriteits-doelen zo concreet mogelijk uit. Let op, je kunt en hoeft niet alles (ineens) te doen! Durf te kiezen! Sterker nog KIES!
Stel dat je als doel meer (spontane) naamsbekendheid wilt en dat je daarvoor Twitter gaat inzetten. Je omschrijft daarna dat je over 3 maanden 25 Twitter-volgers wilt hebben die oftewel een potentiële klant of fan van je zijn (ga nooit zomaar mensen lukraak volgen dat werkt niet).
Stap 2 – ACTIES. Stappen bepalen om deze doelen te behalen (Tactisch niveau)
Schrijf voor ieder doel op wat je moet doen om dat doel te behalen. Je deelt het doel dus op in kleine acties. Hierdoor wordt een doel concreet, overzichtelijk en haalbaar.
Stel dat je het doel meer naamsbekendheid ook wilt bereiken door het inzetten van Linked. Je kunt dan de volgende acties nemen om dit te behalen:
- Ik post minimaal iedere 2 weken een nieuw bericht op de homepagina van mijn profiel;
- Alle mensen die mijn profiel bekijken, stuur ik een e-mail;
- Iedere week beantwoord ik minimaal 1 (vakinhoudelijke) vraag in een van de groepen;
- Heb ik een update voor op mijn profiel?
Stap 3 – Maak een KALENDER met acties! (Operationeel niveau)
Op een kalender (overzichtelijk) of in je agenda schrijf je de acties op per dag, week, maand, kwartaal of jaar. Dit geeft overzicht en een ‘verplichting’. Kijk dan meteen ook even of je iets kunt doen op een speciale dag zoals Moederdag, Bevrijdingsdag of Kerst? Of misschien is er nog leuk bedrijfsnieuws tussendoor zoals een jubileum of een collega die meedoet aan een belangrijke innovatiewedstrijd?
En dan ….. meet, pas aan en houd vol!
Na verloop van tijd kun je in verschillende cijfers meten wat je inspanningen opleveren (bijvoorbeeld Google Analytics voor je website of de statistieken in Facebook). Je ziet wat goed en niet goed gaat. Maak aanpassingen of laat iets voor wat het is. Ook hier weer geldt; maak keuzes!
Pas deze 3 regels voor langere tijd toe. Je zult zien dat ook jouw online marketingplan hiermee eerder succesvol wordt. En met een ‘to-do-agenda met overzichtelijke taken’ krijg je veel meer houvast, plezier en kun je er veel gemakkelijker de tijd voor vinden.