Beginnen met social media kan voor veel kleine bedrijven overweldigend zijn. Het is niet zomaar iets. Je gaat je begeven op het wereld wijde web en stelt je bloot aan alles en iedereen. Daarom is het verstandig om niet zomaar van start te gaan. Pas op de plaats en even gaan zitten voor een social media strategie. En dat volgens de 5W’s.

1. Wat is het doel?

“Ik wil ‘iets’ met social media doen” telt niet als doel. Een doel is bijvoorbeeld meer naamsbekendheid genereren. Of een nieuw product lanceren. Definieer je doelen zo helder mogelijk. Dat geeft jou de mogelijkheid om onderweg te meten hoever je bent met het behalen van je doelen.

 2. Wie is mijn doelgroep?

Je hebt nu een doel, maar wie wil je bereiken? Naamsbekendheid is een nobel streven, maar als je een auto probeert te verkopen heeft het weinig zin om je te richten op basisschool leerlingen. Bepaal je doelgroepen en probeer ze zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Maak bijvoorbeeld gebruik van persona’s.

3. Welke kanalen ga ik inzetten?

Elke doelgroep heeft een voorkeur voor bepaalde kanalen. Heb je een nieuw huishoudelijk product dat je onder de aandacht wilt brengen? Dan kan ik je vertellen dat heel veel huisvrouwen op Facebook zitten. En zelfs op Hyves is deze groep nog actief. Heb je een vacature voor een technische functie waar je meer reacties op wilt hebben? Dan heb je waarschijnlijk meer succes op LinkedIn. Eventueel in combinatie met Twitter. Kijk goed naar je doelgroepen. Verplaats je in hun schoenen en vraag je af waar zij zouden zitten.

4. Waar ga ik het over hebben?

Goed. We hebben een doel bepaald, onze doelgroepen hebben we in kaart en we weten precies waar we ze gaan vinden. Waar gaan we het vervolgens over hebben?

Mijn tip: koop een berg post-its, zoek een lege muur op en ga onderwerpen verzinnen. Schrijf alles op wat je kunt verzinnen aan onderwerpen. Schrijf ook jouw USP’s en producten op en verzin hieromheen nieuwe onderwerpen. Voordat je het weet zit jouw muur vol onderwerpen waar je een hele tijd mee vooruit kunt.

5. Wanneer doe ik wat?

Als je eenmaal onderwerpen hebt bedacht kun je deze in een kalender plaatsen. Maak bij voorkeur een kalender voor een kwartaal en zorg dat je daar alle bijzondere (feest)dagen in benoemd. Zo kun je content gaan matchen met actualiteiten en dat werkt altijd goed. Print de kalender uit op een groot vel en hang deze op een zichtbare plek. Vul de kalender met jouw post-its en werk het verder uit.

Een goede basis

Nu heb je een goede basis voor een succesvolle social media strategie. De content moet natuurlijk nog verder uitgewerkt worden, maar de belangrijkste vragen heb je al beantwoord. Nu komt het aan op jouw invulling.