LinkedIn, voor velen bekend terrein, maar haal je er eigenlijk wel alles uit wat er in zit? Wat is de laatste keer geweest dat jij kritisch naar jouw profiel keek? Wordt het niet tijd dat je het weer eens wat aandacht geeft? Als je onderstaande stappen serieus* (zie onderaan) doorloopt, geef je jouw LinkedIn profiel gegarandeerd een boost die zich zal uitbetalen. Lucratief dus én leuk om te doen.

Lees dit artikel en geef ook jouw LinkedIn profiel een nieuwe Boost!

1. Strategie, marketingplan en LinkedIn

Doe je Linkedin ‘er maar een beetje bij’? Zonde! Het is waardevol genoeg om het in je strategie en marketingplan te integreren. Denk eens goed na over de meerwaarde die Linkedin jouw strategie kan geven en maak het een volwaardig marketinginstrument in jouw marketingplan. ‘Hoe zou jij LinkedIn zo kunnen inzetten dat het jou helpt je doelen te behalen’? is de vraag die je jezelf moet stellen. Ik doe de laatste jaren veel met Linkedin en met succes. Het is zelfs een van mijn belangrijkste online marketinginstrumenten geworden.Vind je het lastig je strategie, marketingplan of doelen te bepalen, of hoe je LinkedIn hierbij kunt inzetten? Bel of mail me dan of kom eens (vrijblijvend) langs voor een kop koffie. Dan brainstormen we er samen even over.

2. Profiel en marketingcommunicatiemodel

Bekijk jouw profiel eens door een ‘nieuwe bril’, bijvoorbeeld aan de hand van een marketingcommunicatiemodel. Er bestaan vele marketingcommunicatiemodellen (gebruik ajb wel een *vakinhoudelijk passend en *compleet model) en een goed model om mee te beginnen is het basismodel: Weten, Vinden en Doen.Een korte uitleg: Sommige mensen willen alleen informatie over of van jou hebben (Weten), anderen willen je portfolio doornemen om te zien wat jij kunt (Vinden) en weer een ander wil direct een product of dienst van je afnemen of contact met je opnemen (Doen). Stem je profiel af op wat (op dit moment/deze periode) het belangrijkst is voor jou en je klant.

3. Headline

Je headline is het eerste wat men van jou ziet. Als er niet direct iets pakkends staat, is de gemiddelde (zeer ongeduldige!) internetsurfer zo weer weg. Geef dus niet alleen aan wat je doet, maar vooral ook direct wat je voor de ander kunt betekenen.

4. Zoekwoorden

Spreekt voor zich… toch zie ik vaak profielen waarbij op dit punt nog verbetering mogelijk is. Bepaal goede en bij jou passende zoekwoorden om gevonden te worden: – via de zoekmogelijkheid binnen LinkedIn en – door je potentiele klanten en relaties op Google (en andere zoekmachines). Het is de moeite waard hier de tijd voor te nemen. In 2013 had ik meerdere interessante ontmoetingen en zelfs opdrachten dankzij een zoekopdracht in Linkedin waarbij ‘ik gevonden werd’.

5. Relaties

Link met al je relaties en zeker ook met de personen die je recentelijk ontmoet hebt (vrij snel daarna graag, ga niet pas na een half jaar die stapel visitekaartjes eens verwerken). Kijk daarna nog eens goed naar het profiel van je nieuwe contact. Misschien zie ineens een raakvlak waar je nog iets over kunt mailen (jouw recente artikel?). Of moet je direct aan iemand denken die interessant is om voor te stellen aan je nieuwe contact? En, dit doen jullie waarschijnlijk allemaal al, neem de moeite om een persoonlijke uitnodiging te maken van je LinkedIn uitnodiging. Dat is een kleine moeite en maakt zo veel meer indruk.

6. Groepen

Check regelmatig welke nieuwe groepen er zijn en vooral welke leden ze hebben. Is jedoelgroep in deze groepen aanwezig? Dat is mooi want dan kun jij ze hier op een gemakkelijke manier bereiken en bij ze onder de aandacht komen. Onderzoek deze groepen ook eens nader. Denk na over de manier waarop je er aan wilt deelnemen, kijk of het vooral een kennisclub of een meer coöperatieve club is en kijk wat anderen doen. Afhankelijk daarvan bepaal je jouw acties in die groep.Geef vooral ook kennis weg in de groepen (wie geeft, ontvangt) door vragen te beantwoorden, te tippen, te verbinden met anderen of gratis artikelen te plaatsen.

7. Nieuwe features

Kijk regelmatig of er nieuwe functies binnen LinkedIn zijn. De meeste zie je vanzelf als je jouw profiel bewerkt, dan verschijnt aan de rechterkant een lijst met de nieuwste onderdelen (en eerdere onderdelen die je nog completer kunt invullen). Helaas verschijnt daar niet alles. Zo kun je bijvoorbeeld een video inladen via een Slideshare constructie en op je Linkedin bedrijfspagina een showcase pagina aanmaken voor jouw merken of producten (staan nog op mijn lijstje). Dat zijn handige extra brandingstool.Heb jij bijvoorbeeld de onderdelen: * Honors and Awards * Organizations * Publications * Projects en * Courses al ingevuld? Of weet je niet goed wat je hier precies moet neerzetten? ‘Spiek’ dan gerust eens op mijn LinkedIn profiel (log in dan zie je ‘alles’): nl.linkedin.com/in/juliettevandenhurk/

8. Meten

Welke berichten doen het over het algemeen goed? Hoeveel activiteit is er in een bepaalde groep? Hoe goed worden je bericht per groep gelezen? Hoeveel mensen zagen een bericht en hoeveel gaven het een like? Hoe vaak is je profiel bekeken en hoe vaak kwam jouw profiel in de interne zoekresultaten voor? Verzamel informatie en analyseer dit zodat je weet wat je de volgende keer wel, niet of beter kunt doen.

* Soms is het moeilijk objectief en kritisch na te denken over je eigen werk of je onderneming, omdat je er zo vertrouwd mee bent. Het kan dan helpen om te visualiseren (je voor te stellen) dat je een buitenstaander bent en de vraag te stellen: ‘Wat kan deze onderneming doen met LinkedIn?’ (of natuurlijk een ander onderwerp waar je op dat moment mee bezig bent). Zo neem je afstand, zet je jezelf buiten je bedrijf en werk en genereer je vaak objectievere en betere antwoorden.