Wanneer je een website gaat of laat maken zul je zien dat er veel bij komt kijken. Daardoor is het gemakkelijk om een aantal belangrijke, maar eenvoudig te plaatsen onderdelen over het hoofd te zien. Wij hebben een overzicht gemaakt van de meest vergeten must-haves die wij het afgelopen jaar zijn tegen gekomen.
1. Feedback na verzending formulier
Wat krijg je te zien wanneer bijvoorbeeld een contactformulier verzonden is? Zorg voor een logische melding, zodat je bezoeker niet in twijfel achter blijft. Bijvoorbeeld: ‘Bedankt voor je bericht, wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op’. Overweeg ook om je bezoekers, na het invullen van zo’n formulier, een bevestiging per email te versturen.
2. Spam beveiliging formulieren
Voorkom spam via jouw website, door formulieren (zoals het contactformulier) tegen ‘bots’ te beveiligen. Vermijd daarbij het invoeren van onmogelijke codes, maar gebruik bijvoorbeeld de recaptcha van Google.
3. SSL certificaat
Zorg voor extra vertrouwen bij je bezoekers door een veilige verbinding aan te bieden via https. Wat ons betreft is dit niet meer alleen voor webshops relevant, maar een must-have voor iedere website.
4. Zinvolle tekst op je buttons
‘Klik hier’ is geen optie meer als tekst op je buttons, zorg voor een heldere omschrijving van de actie. Bijvoorbeeld ‘Vrijblijvend aanvragen’, ‘Lees meer over SSL’.
5. Contactgegevens gemakkelijk vindbaar
Het is belangrijk dat je contactgegevens gemakkelijk vindbaar zijn op je website, het zou zonde zijn om klanten mis te lopen doordat zij je contactgegevens niet snel kunnen vinden. Zet je telefoonnummer eventueel altijd boven in beeld en zorg voor een contactpagina. (De contactpagina zal de bezoeker helemaal rechts in de navigatie verwachten).
6. Telefoonnummer klikbaar maken
De helft van je website bezoekers bekijkt je website via een smartphone of tablet. Wel zo handig als zij met één druk op de knop jou kunnen bellen. Zorg er dus voor dat je telefoonnummer klikbaar is.
7. Gegevens zijn beschikbaar in Google Mijn Bedrijf
Je hebt het ongetwijfeld wel eens gezien wanneer je een bedrijf gegoogled hebt; naast de website wordt het bedrijf op de kaart weergegeven met alle contactgegevens, openingstijden, recensies etc. Dit kun je instellen via Google Mijn Bedrijf.
8. De website laad snel genoeg
Heb je je laten verleiden tot allerlei scripts, effecten en grote afbeeldingen? Controleer dan goed de laadsnelheid en optimaliseer wanneer de score slecht is. Een perfecte score is zeker niet altijd mogelijk, maar een halve seconde winst kan je al snel meer klanten opleveren.
9. Geen Engelse termen op jouw Nederlandse website
Vooral sinds de opkomst van standaard WordPress thema’s wordt nog wel eens vergeten dat er allerlei Engelse termen in je website verstopt zitten. ‘Next’ en ‘Send’ knoppen komen vaak voor. Door deze te vertalen zorg je voor een professionele uitstraling.
10. Elke pagina heeft een duidelijke Call to Action
Je bezoeker is geinteresseerd in jouw dienst en neemt de moeite om even te blijven hangen. Maar wat is de volgende stap? Is het duidelijk voor hem of haar wat de volgende actie is? Zorg voor een Call to Action, denk aan: ‘Bel mij terug’, ‘Vraag offerte aan’, ‘Maak een account aan’, ‘Download e-book’, et cetera.
12. Koppel Google Analytics aan je website
Het is zonde als je een jaar later bedenkt dat je de statistieken van je website zou willen in zien, maar blijkt dat deze niet beschikbaar zijn. Zorg direct bij lancering van je website voor een koppeling naar Google Analytics. Zodat je inzage hebt in jouw bezoekers, wanneer jij daar behoefte aan hebt.
12. Jouw website is perfect bruikbaar op smartphones
Elke website zou standaard responsive moeten zijn. Dat wil echter nog niet zeggen dat deze altijd goed weergegeven wordt op je smartphone. Controleer dit altijd goed met een echte smartphone omdat vaak belangrijke details worden vergeten.
13. Logo’s en iconen zien er haarscherp uit op hoge resolutie schermen
Wanneer je een website op je desktop of laptop bekijkt, valt het niet direct op dat het logo in het traditionele ‘72dpi formaat’ wordt getoond. Op de iPad, Macbook Pro Retina en smartphones val je echter direct door de mand met een logo in lage resolutie.
14. De website is zowel met als zonder ‘www’ bereikbaar
Het klinkt logisch, maar wij zien regelmatig een website die niet bereikbaar is als je er geen ‘www’ voor hebt getypt. Hiermee loop je ongetwijfeld waardevolle bezoekers mis. Vraag je webbouwer of hosting bedrijf om dit op te lossen.
15. Je hebt een ‘404 pagina’ voor pagina’s die niet (meer) bestaan
Wanneer je bezoekers op een pagina komen die niet meer bestaat, zorg er dan voor dat zij hierover met een ‘404 pagina’ geïnformeerd worden en wat de alternatieven zijn. Hier heb je de kans om de bezoeker alsnog te verleiden en om ze naar een werkende pagina te navigeren. Ook een mooie kans om je creativiteit de vrije loop te geven voor een originele of grappige 404 pagina.
Privacy update 2018: de nieuwe Privacywet, oftewel de GDPR of AVG gaat in op 25 mei 2018. Een aantal nieuwe aanpassingen zijn onmisbaar. Welke dat zijn lees je hier: AVG/GDPR welke aanpassingen aan jouw website zijn nodig ter voorbereiding?