Doe-het-zelf websiteoptimalisatie (basis)

Vaak praat ik met ondernemers over hun website, met name over de ‘mogelijke verbeterpunten’ ervan. Vaak is de website hét belangrijkste online marketinginstrument dat voor veel klanten zorgt en een mooi visitekaartje is! Een goede opzet en regelmatige check van deze website is daarom erg belangrijk. “Hoe kun je dat dan zelf op een goede en volledige manier doen zonder meteen de hulp van een expert in te roepen?” is daarbij een vraag die mij vaak gesteld wordt.

 

Tijdens deze gesprekken over websites viel het mij op dat vaak dezelfde vragen (en adviezen) terugkwamen, daarom ben ik deze gaan inventariseren. Dit heeft geresulteerd inDe Websitescan; een tool voor een doe-het-zelf websiteoptimalisatie. Met deze Websitescan kun je direct aan de slag en controleer je de meest belangrijke punten van een website, ook jouw website, in gemiddeld één middag tijd. Jij én je klanten zullen blij zijn met de verbeteringen die je met deze Websitescan direct maakt.

Dus, zet ‘de bril van je klant op’ en loop de 6 stappen van De Websitescan door:

1. Algemene presentatie

In je algemene presentatie maak je duidelijk wie je bent op een manier die bij je doelgroep past. De bezoeker (jouw potentiële klant) moet direct kunnen zien dat hij op de juiste website uitgekomen is, dit doe je met je algemene presentatie. Let op: je hebt hier minder dan 1 seconde voor. Binnen 1 seconde heeft iemand al beslist of hij op jouw website (dus bij jou) blijft of niet.

2. Teksten en boodschap

In een keer moet je boodschap duidelijk zijn, eigenlijk al voordat de bezoeker je tekst gaat lezen. Zet je boodschap daarom op een duidelijke plek! Als de bezoeker al gaat ‘lezen’, dan wil deze natuurlijk geen spelfouten in je tekst zien. Vraag je ook af wat je wilt dat een bezoeker op je website doet (iets weten of iets doen bijvoorbeeld een formulier downloaden) en leidt de klant daar naartoe door bijvoorbeeld duidelijke teksten met Call to Actions en logische interne linken!

3. Lay-out, stijl en beelden

Is je lay-out over de hele website consistent? Is je beeldmateriaal ondersteunend? Ook kleurgebruik en vlakverdelingen zijn erg belangrijk. Let daar goed op!

4. Navigatie en structuur

Bezoekers zijn altijd ‘gehaast’ op internet, ook als ze op jouw website zijn. Ze scannen de pagina en willen altijd snel door kunnen klikken. Maak daarom je navigatie goed vindbaar en duidelijk. Kijk ook naar je structuur. Een bezoeker raakt erg geïrriteerd als hij iets niet kan vinden, niet weet waar hij is, niet weet waar hij naartoe kan gaan of waar hij op kan klikken. Allemaal zaken waar je aandacht aan moet besteden.

5. Betrouwbaarheid en actualiteit

Op je website kun je laten zien dat je betrouwbaar bent. En dat je volop aan het werk bent, dus dat het bij jou erg druk is want dan zul je ook vast wel ‘goed’ zijn. Straal betrouwbaarheid uit op je website met foto’s, biografieën, contactgegevens en eventueel keurmerken uit jouw branche. En door up-to-date nieuwsberichten laat je zien dat je (website) erg actueel bent!

6. Technische invulling

“Dan klik je op zo’n interne link en dan kom je of nergens of verkeerd uit..” Dit is voor veel bezoekers direct een reden om weg te gaan van je website (en in het slechtste geval bij je concurrent te gaan kijken). Wat ook als ‘vervelend’ wordt ervaren is een formulier dat niet werkt of waarvan je na het invullen ervan geen bevestiging krijgt… Loop je website na op de technische invulling en zorg dat alles (snel) werkt!

Hoe vaak?

Ik geloof erg in het vastleggen van taken, ook voor deze Websitescan. Bij een kleine tot middelgrote website is een keer per maand of per kwartaal genoeg. Heb je een grotere website, vaak wisselende content of een webshop dan adviseer ik je De Websitescan vaker te doen bijvoorbeeld van een keer per week tot iedere maand.

LET OP: dit wil niet zeggen dat je tussendoor niets aan je website hoeft te doen, als je bijvoorbeeld ook aan zoekmachineoptimalisatie SEO doet, gelden er weer heel andere regels. Maar daarover een volgende keer meer!