Yoast is een plugin voor WordPress, ontwikkeld door een Nederlander genaamd Joost. De plugin is een hulpmiddel om de pagina’s van je website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Het beoordeelt de content van een pagina om zo aan te geven waar er nog wat te verbeteren valt. Wanneer je deze adviezen van Yoast opvolgt bevordert dit je positie binnen de zoekmachines. Met deze korte Yoast basis instructies kun je eenvoudig zelf aan de slag zonder je druk te maken om technische details.

Hoger in Google met Yoast SEO

Yoast is met miljoenen gebruikers wereldwijd verreweg de meest populaire SEO plugin voor WordPress websites. Na installatie verschijnen een aantal groene, oranje en rode bolletjes in je pagina en berichtenoverzicht. Daardoor zie je in één oogopslag zie je welke pagina’s extra aandacht nodig hebben. Ook zijn er binnen de teksteditor van elke pagina onderin een aantal extra opties toegevoegd.

Deze extra opties zijn afkomstig van de plugin Yoast en dienen als hulpmiddel om de optimalisatie van een pagina te verbeteren. De plugin zelf brengt je dus niet naar een hoge positie binnen de zoekmachines, maar is slechts een tool om daarbij een handje te helpen. De plugin controleert de content en omschrijving van een pagina en adviseert over verbeteringen door rekening te houden met een aantal belangrijke SEO criteria. Zo weet Yoast wat de ideale titel lengte is, hoe vaak een bepaald zoekwoord minimaal moet terugkeren in een tekst en of de omschrijving van een pagina overeenkomt met de inhoud.

Hoger in Google met Yoast SEO

 

Focus trefwoord

De naam zegt het eigenlijk al. Hier kan het onderwerp van een pagina worden ingevuld zodat Yoast weet welke zoekterm écht belangrijk is en extra aandacht verdiend. Dit is je startpunt en op basis hiervan worden veel adviezen van Yoast SEO gegeven. Het dwingt je ook meteen de focussen op één onderwerp waardoor je pagina per definitie beter aansluit op de gewenste doelgroep.

Gekleurde bolletjes

Onderaan elke pagina wordt een analyse gegeven met gekleurde bolletjes. De kleur geeft aan of dat onderdeel voldoet aan de SEO criteria of dat er nog wat aangepast moet worden. Bij een rood bolletje is er nog werk aan de winkel, bij oranje valt er nog het een en ander te verbeteren en bij een groen bolletje zit je helemaal goed. Hier kan bijvoorbeeld als probleem worden aangegeven dat “Je zoekwoord niet voorkomt in de meta omschrijving”, of er wordt gemeld dat “de lengte van de paginatitel prima is”.

Gekleurde bolletjes Yoast SEO voor WordPress

 

Metatags

Wanneer je iets opzoekt op Google worden de websites in de zoekresultaten weergegeven middels een titel en korte omschrijving. Hieraan kan de zoeker zien of de website zal voldoen aan zijn verwachtingen en op basis daarvan besluiten om te klikken of niet. De titel en omschrijving van een pagina noemen we metatags. Yoast helpt je deze in te vullen aan de hand van de inhoud van een pagina en de ideale lengte binnen zoekmachines. Je ziet direct een voorbeeld van hoe jouw potentiële bezoeker dit te zien krijgt. Let op: wanneer je dit aanpast kan het een paar dagen duren voordat Google deze wijziging ook doorvoert.

Metatags in Yoast SEO plugin voor WordPress

 

SEO basis voor WordPress

Zoals eerder aangegeven is de plugin Yoast slechts een hulpmiddel om een pagina of blog te optimaliseren voor de zoekmachines. Het is de SEO basis om een WordPress website beter vindbaar te maken, maar dit is nog maar het begin van het behalen van een hoge positie in Google. Zo kunnen er bijvoorbeeld ook nog afbeeldingen geoptimaliseerd worden en hebben off-page factoren zoals relevante links en de populariteit van een website veel invloed. Voor succes binnen de zoekmachines dient er daarom gekeken te worden naar het totaalplaatje.

Wanneer je de basis SEO van je pagina’s hebt aangepakt zoals in dit artikel beschreven, dan ben je al goed op weg.

P.s: Nu je toch bezig bent, controleer gelijk of je website voldoet aan de meest vergeten must-haves voor jouw website.