Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen wel een mobiele telefoon of tablet om websites te bezoeken. Is je website hier niet op voorbereid, dan is deze voor mobiele bezoekers waarschijnlijk niet erg goed bruikbaar. De meeste websites worden nog steeds ontworpen voor de grotere beeldschermen waardoor de bezoeker veel moet in- en uitzoomen om te vinden wat hij zoekt.
Rekening houden met mobiele bezoekers
Is jouw website niet geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers, dan mag er tegenwoordig wél verwacht worden dan deze gewoon werkt op een smartphone en tablet. De webbouwer zal met een aantal technische zaken rekening moeten houden, zodat de website ook mobiel zichtbaar is.
De website mag bijvoorbeeld geen gebruik maken van Flash, omdat dit niet door de veelgebruikte iPhone wordt ondersteund. Daarnaast wordt een telefoon of tablet met de vingers bediend en niet met een muis! Je vingers zijn nu eenmaal een stuk dikker dan een cursor en de ‘muis-over’ effecten zijn zinloos. Je kunt er dus niet omheen dat er tegenwoordig andere eisen aan websites worden gesteld.
Mobiel vriendelijke website (responsive website)
Wil je jouw website echt aantrekkelijk maken voor mobiele bezoekers, dan kun je de website ‘responsive’ maken. Hierbij wordt het formaat van een beeldscherm herkend en zal de lay-out hierop aanpassen. Blokken informatie worden anders ingedeeld en afbeeldingen kunnen worden verkleind. Zo blijft alles goed leesbaar en hoeft men niet horizontaal te scrollen of in te zoomen. Ook kan bepaalde informatie weggelaten worden of juist extra aandacht krijgen. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat jouw mobiele bezoekers alleen even snel je adres of telefoonnummer op willen zoeken. Goed om hier even bij stil te staan!
De illustratie hieronder laat zien hoe een website er uit kan zien op verschillende apparaten. Bij de kleinere schermen vallen blokken informatie naar onder zodat deze niet in elkaar gedrukt worden.
Natuurlijk brengt het ontwikkelen van een mobiel vriendelijke website extra kosten met zich mee. Maar met alle ontwikkelingen ligt dit nu binnen ieders handbereik. Of dit voor jouw onderneming interessant is zal afhangen van je dienst en doelgroep.
Met tools zoals Google Analytics kun je inzien hoeveel mobiele bezoekers er zijn geweest én hoelang zij op de website zijn gebleven. Met deze gegevens kun je bepalen of het tijd wordt voor een mobiele versie van jouw website!