Wanneer je een (nieuwe) website wilt laten ontwikkelen kom je al snel voor de vraag te staan of deze je zelf wilt gaan beheren of niet. Blijft de inhoud van je website altijd hetzelfde, dan noem je dat een ‘statische’ website. Een statische website bestaat uit een aantal pagina’s met een vaste inhoud. Als je zelf de inhoud van de website wilt kunnen aanpassen heb je een ‘dynamische’ website nodig. Bij een dynamische website wordt de pagina pas gemaakt op het moment dat de bezoeker deze opvraagt. Op een dynamische website kun je zelf met een CMS (Content Management Systeem) invullen en aanpassen.

Statische websites

Voorheen werden de meeste websites ‘statisch’ gebouwd wat er voor zorgt dat ze er vaak lange tijd hetzelfde uitzien. Hooguit werd de webbouwer een keer ingeschakeld om een adres of foto te wijzigen, wat de eigenaar van de website niet zelf kon

Dient de website alleen als online brochure of visitekaartje, dan is dit natuurlijk geen probleem en kan de website jaren succesvol blijven bestaan. Maar wil je de bezoekers een reden geven om vaker jouw website te bezoeken, dan zal je telkens met nieuwe informatie moeten komen. Je wilt natuurlijk niet je webbouwer hier wekelijks voor in te huren. Dit is op te lossen door de website in een CMS laten bouwen.

Dynamische website met Content Management Systeem (CMS)

Een CMS of Content Management Systeem is een web-applicatie waarmee je zonder veel technische kennis zelf een website kan bijhouden. Dit is mogelijk doordat inhoud en vorm van elkaar gescheiden worden. De inhoud staat in een database en wordt pas opgehaald zodra de bezoeker daarom vraagt (daarom heet dit een dynamische website). Vervolgens wordt deze in een vooraf gedefinieerde lay-out gepresenteerd, ook wel een ‘theme’ of ‘template’ genoemd.

Door de vorm en inhoud van elkaar te scheiden kan iemand zonder technische kennis de inhoud aanpassen of toevoegen zonder zich druk te hoeven maken om de lay-out, grafische elementen of ingewikkelde programmeertaal. De eigenaar van de website hoeft zich alleen te concentreren op goede inhoud en regelmatige updates zonder steeds afhankelijk te zijn van de webbouwer. Zo kunt u bijvoorbeeld zelf een nieuws, tips, evenementen of portfolio pagina bijhouden.

Maak een statische website toch een beetje dynamisch dankzij Social Media

Met alle ontwikkelingen op het gebied van Social Media de laatste jaren is er een mogelijkheid bijgekomen om een statische website toch gedeeltelijk dynamisch te maken. Bijvoorbeeld Facebook en Twitter bieden namelijk de mogelijk jouw laatste Tweets of Posts automatisch op een website te laten zien. Zo wordt je website toch een beetje dynamisch terwijl je bijvoorbeeld alleen je Facebook of Twitter pagina bijhoudt.

Conclusie

Met een CMS kun je zelf constant je website vernieuwen en informatie toevoegen. Vernieuwingen op je website zijn een krachtig middel om meer bezoekers te trekken. Houd er wel rekening mee dat het bijhouden van de website tijd kost en je een beetje handig met computers moet zijn om met een CMS te kunnen werken. De kosten om je website in een CMS te laten maken liggen iets hoger dan een statische website, maar de mogelijkheden zijn daarna ook een stuk groter.

Hoeft je website niet constant up-to-date te zijn, dan kun je beter kiezen voor een statische website. Ben je actief met Social Media dan kun je dit eventueel combineren met een Twitter of Facebook feed op jouw webite.

Hieronder nog even de voor en nadelen van een CMS op een rijtje.

Voordelen CMS

  • Altijd en overal zelf je website aanpassen.
  • Geen terugkerende kosten wanneer er iets aangepast moet worden.
  • Google zal uw website beter indexeren wanneer de inhoud vaker veranderd.
  • Regelmatig nieuwe inhoud zorgt voor meer terugkerende bezoekers.

Nadelen CMS

  • Het kost tijd om de website zelf bij te houden.
  • Grotere investering (al wordt dit met de huidige CMS systemen steeds goedkoper).
  • Iemand van je organisatie moet als “webmaster” worden benoemd.
  • Je bent afhankelijk van de mogelijkheden en onmogelijkheden van een template.