Het opstellen van een jaarverslag kan tijdrovend en bewerkelijk zijn, maar als je het goed doet, kan het ook talloze voordelen hebben. In het verleden werden een jaarverslagen opgesteld voor aandeelhouders, investeerders en non-profit bedrijven. Het doel was enkel het presenteren van een informatief financieel overzicht. Echter, langzaam maar zeker vindt er een verschuiving plaats; steeds meer bedrijven maken optimaal gebruik van hun jaarverslag door het in te zetten als online marketinginstrument.

Want als je dan toch tijd en moeite steekt in het opstellen van een groot document, waarom dan niet zorgen dat het ook iets oplevert voor jouw organisatie? Naast een financieel overzicht van het afgelopen jaar kan een jaarverslag ook creatief worden ingezet, om de hoogtepunten van de afgelopen 12 maanden te laten zien. Het kan een krachtige manier zijn om de identiteit, de stem en het merk van jouw bedrijf te benadrukken en om de band tussen jouw en je publiek te versterken.

Maar een jaarverslag gebruiken als marketinginstrument, hoe doe je dat dan?

Hoe je een jaarverslag het beste presenteert

Stap één is bepalen hoe je jouw jaarverslag wil presenteren. Terwijl vroeger een jaarverslag gewoon een gedrukt boekje was dat naar aandeelhouders en investeerders werd gestuurd, opent de overstap naar digitaal een heel nieuw scala aan mogelijkheden. Onthoud dat het jaarverslag jouw merkidentiteit kan weerspiegelen. Zie het als een kans om de creativiteit, persoonlijkheid en innovatie van jouw organisatie te delen.

Een bedrijf dat hierin uitblonk was The Football Federation of Victoria, die hun jaarverslag zo ontwierp dat het eruit zag als een sportkrant. De aantrekkelijke en ongewone lay-out van dit verslag maakt dat het iets is dat mensen echt zullen lezen, en het bedrijf kon ook een beetje humor in het document brengen – iets wat in de meeste jaarverslagen ontbreekt! Verder bevatte het verslag veel herbruikbare content voor sociale media, verhoogde het de naamsbekendheid en toonde het aan dat het bedrijf bestaat uit vindingrijke denkers.

Wat in een jaarverslag moet staan

Hoe je het ook presenteert, het jaarverslag moet een gelegenheid blijven om de successen en prestaties van jouw medewerkers en organisatie te vieren. Gebruik het als een kans om te laten zien: wat ging er dit jaar goed en waarom zal het volgend jaar nog beter zijn? Een Afrikaanse safariparkorganisatie gebruikte hun verslag om alle dieren die ze geholpen hebben in de kijker te zetten, wat een slim idee was. Want wanneer mensen zien waar hun steun en geld naartoe gaat en wat ermee bereikt is, zullen ze veel meer geneigd zijn om te blijven steunen.

Neem daarom in jouw jaarverslag een onderdeel op waarin je mensen erkent en bedankt die jou dat jaar gesteund hebben (of dat nu vrijwilligers, leden, donateurs etc. zijn). Laat zien dat je om deze mensen geeft en hun bijdragen waardeert. Als jouw verslag dankbaarheid, visie en passie bevat, zullen mensen deze waarden zien als representatief voor jouw bedrijf als geheel.

Een online jaarverslag biedt enorm veel mogelijkheden om jouw boodschap te presenteren en visualiseren. Het opnemen van video’s en afbeeldingen in je verslag is een manier om jouw hoogtepunten op een boeiende manier over te brengen. Voor hun jaarverslag over 2020 gebruikte MailChimp een leuke infographic om hun jaarlijkse statistieken te laten zien. Door een aantrekkelijk digitaal formaat te gebruiken en belangrijke financiële cijfers te combineren met luchtige statistieken, zoals de hoeveelheid geconsumeerde koffie, is MailChimp een uitstekend voorbeeld van hoe je je marketing kunt maximaliseren via je jaarverslag.

Stichting Dream4Kids gebruikt hun online jaarverslag ook om alle hoogtepunten op een leuke manier te delen. Net als bij de ‘Droomdagen’ die ze voor kinderen met een trauma organiseren, zetten ze in dit jaarverslag hun ‘klant’ als held neer. Door de verhalen die met video en fotografie vertelt worden raak je als bezoeker gemotiveerd om betrokken te raken – met donaties of als vrijwilliger. En dat is uiteindelijk wat ze nodig hebben als organisatie.

Door de tijd te nemen om een visueel aantrekkelijk Online Jaarverslag samen te stellen dat meer is dan alleen een financieel overzicht, kun je een pakkend verhaal vertellen over jouw organisatie en de bedrijfsvisie en -doelstellingen versterken. Een uniek digitaal verslag zal niet alleen bevestigen dat jouw bedrijf het waard is om gesteund te worden, maar het laat ook zien dat jullie dynamisch, creatief en productief zijn. Goede marketing gaat niet alleen over wie je bent als organisatie, maar ook wat je hebt gedaan. Het online jaarverslag is een solide en creatieve manier om dit te presenteren.

Wil je ook een online jaarverslag voor jouw organisatie?
Stuur een mail naar hi@klikkracht.nl en we maken een gratis voorbeeld!