Voor iedereen met een website!
Je weet dat het erg belangrijk is je website te optimaliseren voor Google (zoekmachineoptimalisatie of SEO). Maar het is net zo belangrijk is je website te optimaliseren voor je bezoekers en wel voor ál jouw bezoekers (websiteoptimalisatie)! Doe jij dit ook al? Weet jij al wie jouw bezoekers zijn? En wat bied jij jouw bezoekers dan aan?
Op alle websites (99,99% van de websites), ook op jouw website, komen 4 soorten bezoekers:
- Bezoeker 1 – Komt voor het eerst op jouw website;
- Bezoeker 2 – (Komt voor het eerst op jouw website en) ‘Blijft’ op jouw website;
- Bezoeker 3 – Gaat ‘iets doen’ (conversie) op jouw website;
- Bezoeker 4 – Komt terug naar jouw website!
Nu je dit weet, begrijp je dat je deze 4 bezoekers ‘ moet aanbieden wat ze zoeken’. Verplaats je daarvoor in jouw bezoeker (met ook in je achterhoofd het doel van -je website en -je onderneming) en bedenk wat de bezoeker wil! Onderstaande vragen* en tips helpen je hiermee!
Bezoeker 1 – Komt voor het eerst op jouw website
Belangrijkste vraag: Hoe kun en wil jij gewenste bezoekers naar jouw website trekken?
Komt de bezoeker gericht of per ongeluk op jouw website? En hoe? Via Google of een andere zoekmachine? Via je Twitter account of Linkedin profiel? Past het dat ze via Linkedin komen? Welke zoekwoorden heeft de bezoeker gebruik? Passen deze gebruikte zoekwoorden? Of komen ze ‘direct op jouw website’ omdat je zo´n grote naamsbekendheid hebt?
Tip: Vraag jezelf af wie je op je website wilt hebben, hoeveel nieuwe bezoekers je wilt en hoe je dat voor elkaar gaat krijgen.
Bezoeker 2 – (Komt voor het eerst op jouw website en) ‘Blijft’ op jouw website
Belangrijkste vraag: Hoe zorg jij dat de bezoeker op jouw website blijft?
Is de eerste indruk van je website goed? Is je boodschap direct duidelijk? Kan de bezoeker snel zien wie je bent, wat je doet en wat hij kan doen op jouw website? Is je website overzichtelijk, heeft het een duidelijke navigatiestructuur en logische opbouw van pagina´s? Past de website bij wat de bezoeker zal verwachten?
Tip: Bekijk een keer in het kwartaal jouw website door de ‘de bril van jouw klant’ om te zien wat hij ziet. Of nog beter: vraag een eigen klant dit voor je te doen!
Bezoeker 3 – Gaat ‘iets doen’ (conversie) op jouw website
Belangrijkste vraag: wat wil je dat jouw bezoeker doet op je website, wat is voor jouw conversie?
Er bestaan vele conversiedoelen afhankelijk van het doel van je website en je onderneming. Bepaal zelf wat voor jou (belangrijke) conversie is. Voorbeelden van conversie zijn:
- klikken om een artikel te lezen;
- een filmpje bekijken;
- opgeven voor een nieuwsbrief;
- een offerte aanvragen;
- een enquête invullen;
- iets bestellen;
- een donatie doen;
- iets ‘plussen via Google’;
- het uploaden van een artikel of reactie;
- het maken een afspraak of
- het downloaden van een whitepaper door je e-mailadres op te geven.
Tip: Stel jouw conversiedoelen vast en omschrijf hoe je deze gaat behalen. En, als je er echt serieus werk van wilt maken, bepaal dan ook het aantal conversies per periode (KPI’s= key performance indicators: variabelen om prestaties te analyseren)!
Bezoeker 4 – Komt terug naar jouw website!
Belangrijkste vraag: waarom en waarvoor wil jij dat een bezoeker terugkomt naar jouw website?
Niet alleen het antwoord: ’meer bezoekers = meer conversie’, is hierbij belangrijk. Denk ook na over het waarom of waarvoor een bezoeker terugkomt. Komt deze terug omdat hij de eerste keer niet zeker was of niet vond wat hij zocht? Wil hij iets nieuws lezen of meer informatie? Of misschien komt hij inkopen voor het hele gezin doen of alleen het allernieuwste product kopen met een actiebon?
Tip: Bedenk wat de terugkerende bezoeker wil én wat jij hem aan wilt en kunt bieden. ‘Vertaal’ dit naar de content van je website en biedt dat aan.
Ten slotte
Als je van tijd tot tijd (advies: ieder kwartaal) op deze manier nadenkt over je 4 bezoekers en dit vertaalt in content op jouw website, dan heb je altijd een website waar ‘iedereen zich thuis voelt’. Het is tevens een goede methode om zelf scherp te blijven over de aangeboden content op jouw website!
* Veel van de gestelde vragen kun je ‘beantwoorden’ met behulp van Google Analytics: het gratis programma (software) van Google wat je gebruiken kunt om activiteiten op, naar en van je website te meten.